TOISTEN TOIMIVA USKO ON ANTANUT KASVUA

Nämä 12 uskovaa ihmistä ovat tuoneet merkittäviä vaikutteita minun elämääni. Kiitän Jumalaa näiden jokaisen kohdalla siitä Hengen yhteydestä, mikä oli heti koettavissa, kun näki ja tapasi heitä. Kunnioitan heissä sitä uskoa, mikä oli koettavissa heidän hengellisessä toiminnassaan ihmisten edessä ja heidän käytöksessään muutenkin elämässä. Lyhyesti tuon tässä esiin jotain siitä Herrasuhteesta, mikä näkyi heidän elämässään.

1.)Reverend Doktor Beryl Wickramaratne B.Th., M.Div. tuli Suomeen USA:sta ja näin hänet ensi kertaa Helsingissä Siion seurakunnassa. Pyhä Henki toimi hyvin voimakkaasti ja monipuolisesti hänen kauttaan. Hän oli syntyisin Ceylonin saarelta ja siellä hän oli tullut uskoon ja jo nuorena muuttanut Amerikkaan. Hän oli opinnoissa saavuttanut teologian tohtorin arvon, mutta se oppiarvo ei ollut esillä juuri mitenkään. Koko ajan näkyi voimakas Herrasuhde ja Pyhän Hengen vaikutus eri armolahjojen käytössä. Minun oli mahdollista hänen toimintansa kautta monia tulevan uskoon ja monia parantuvan. Esimerkiksi mainitsen vaikeahkon mahakatarrin itselläni. Se vaiva oli ollut minulla useita vuosia. Pyhä Hengen lahja: tiedon sana toteutui ja tulin terveeksi pysyvästi tuosta vaivasta. Hän vaan mainitsi: ”Jeesuksen nimessä sinä olet terve tuosta vaivasta.” Hän ei rukoillut ja sitä ihmettelin. Seuraavina päivinä kyllä tajusin, miten Herra minut siinä hetkessä paransi. Samassa tilaisuudessa Puotilan kappelissa esikoisemme tuli uskoon vuonna 1975. Jokapäiväisissä keskusteluissa tuli usein vahvasti Raamatun periaatteita ja kohtia ikään kuin olisimme olleet opiskelemassa elämää Jumalan Sanan pohjalta. Perjantaipäivän Beryl vietti kokonaan Herran kanssa. Hän vieraili Suomessa useita kertoja 1970-1980 luvuilla. Yhteys1975-1985.

X Hänestä ja hänen toiminnastaan Pyhässä Hengessä saatoin sanoa Herralle: ”Berylillä on Pyhässä Hengessä kaikkea, minulla ei ole mitään ja luterilaisella kirkolla ei ole mitään. X

2.)Saarnaaja Michael Howard tuli Afrikasta Suomeen vuonna 2004. Ensikosketus hänen toimintaansa jäi pysyvästi vaikuttamaan minun Jumalasuhteeseeni. Turun Katulähetyksen tilaan oli pyydetty Michaelia puhumaan tarkoin valitulle uskovien joukolle. Meitä oli koolla useita pastoreita ja muitakin uskossaan kasvaneita Turun seudulta ja vähän myös muualta tulleita. Etukäteen odotimme hyvin uskontäyteistä puhetta tai opetusta. Aluksi hän pyysi meitä muodostamaan seisaallaan piirin ja sanomaan Jumalalle ääneen ja oikein sydämestä lähteväksi: ”Isä minä rakastan Sinua.” Hän seurasi, kuinka jokainen vuorollaan sen sanoi. Kun kaikki olivat sanoneet, hän sanoi: ”Ei teistä kukaan sanonut sitä sydämestään, sanokaa toinen kerta.” Varmaan moni ihmetteli, kun olimme tulleet hyvää ja kuuluisaa puhujaa kuuntelemaan ja nyt toimitaan näin. Kun toisen kerran olimme sanoneet: ”Isä, minä rakastan Sinua.” Michael sanoi: ”Ei teistä kukaan sanonut sitä sydämestään, sanokaa kolmas kerta.” Ja niin vuorotellen taas sanoimme tuon meiltä pyydetyn pienen lauseen. Paljon opin Michaelin kautta, sitä hänen uskonsa toimivuutta kahdessa kahden viikon seminaarissa, jotka hän piti rukousryhmien vetäjille. Osallistujat olivat tulleet ympäri Suomea olleista rukousryhmistä. Hän opetti käytännöllisesti ylistyksestä Pyhässä Hengessä, myös rukouksesta sekä Jumalan Sanan auktoriteetista.

X Ja siinä tuli myös minulle vuoro sanoa: ”Isä, minä rakastan Sinua.” Tuossa hetkessä koin olevani jotenkin muualla, nostin käteni ja katseeni ylöspäin ja sanoin: ”Isä, minä rakastan sinua.” Samalla tunsin, kuinka Jumala Isänä otti tuon sanomani vastaan! Samalla hetkellä tajusin kuinka Jumala Isänä oli Rakkaudellaan aina ympäröinyt minun ja koko perheeni elämää. Tämä yhteys jäi olemaan koettavana Isä-suhteena eteenpäin elämässäni! X

3.)Profeetta Harold Eatmon tuli vaimonsa kanssa Amerikasta vuonna 2003 Suomeen. Puhetilaisuutensa jälkeen Harold profetoi, jokaiselle, joka sitä toivoi. Kun hän tuli minun kohdalleni, hän alkoi puhua kielillä. Välillä hän profetoi englannin kielellä. Milloinkaan muulloin hän ei puhunut kielillä profetoidessaan. Nuo puolentoista minuutin aikana englannin kielestä tulkin suomentamat kohdat olivat tarkasti totta. Etukäteen emme lainkaan tunteneet toisiamme. Muutamien kertojen tapaamiset osoittivat kuinka todellinen oli tuo profeetta nimitys hänestä. Hyvin selkeitä ja osuvia olivat sanomat, näin niistä kuulin. Vaimo nauhoitti nuo profeetan sanomat ja ne lähetettiin jokaiselle lähipäivinä. Kun kuuntelin, tuntui hyvin erikoiselta koko ajan! Miten ytimeen hän sai profetian sanoman ilmoittaakaan yksikertaisuudessaan! Eatmonin puheet ja opetukset profetoinnista olivat hyvin rakentavia. Ne olivat pitkän, vuosikymmeniä koetun vahvan uskonelämän ja hengellisen palvelun kautta sitä syvää Hengen todellisuutta, mitä harvoin voi nähdä ja kokea. Tapasin Harold Eatmonia kolme kertaa.

X Jumalan mies, Herran sotilas, Uskollisuus Kristuksessa, Opettaja (kielillä puhumista), Rabbinate, (Rabbiiniuuteen kuuluva), (kielillä puhumista), Opettaja (kielillä puhumista), Mentori (kielillä puhumista), Isä (kielillä puhumista), Jumalan Sanan selittäjä, Halleluja, Halleluja, Ristin sotilas, Kiitos Jumala herätyksen tuojasta, Enemmän kuin opettaja, Evankelista, Enemmän kuin evankelista, Hengellinen isä monille, Halleluja, naurua, naurua, in the Name of the LordX

4.)Profeetta ja Julistaja Marie Licciardo vierailee usein Australiasta Suomeen.Hyvin selkeitä Raamatun selityksiä käytännöllisesti esimerkiksi taistelusta näkymättömiä Pahan vastavoimia vastaan. Monien aiheiden joukosta nousee tämä aihe erikoisesti Suomessa tärkeäksi. Siitä nimittäin ei juurikaan käytännön läheisesti ja asiantuntevasti puhuta. Kolme kertaa olen ollut hänen esirukouksessaan ja profetian osuus on ollut hyvin yllättävää. Hän kertoo seikkaperäisesti elämästäni, perheestäni ja rohkaisee asioita tekemään juuri tämän päivän todellisuutta sanoma on minulle. Myös tulevaisuudesta hän kuvailee yksinkertaisesti ja saa mieleni enemmän mahdollistamaan asioita, joita en oikein vielä tunne olevan valmiita.

X Marie Licciardon puheet Jumalan Sanan julistajana ovat raamatullisia ja opettavia. Hänen joskus pitkätkin profetiansa ovat olleet minun kohdallani koko ajan vain ja ainoastaan sellaista todellisuutta, että voin sanoa: ”Aamen.” Siis olen löytänyt hänen profetoinnissaan hyvin rakentavaa, varoittavaa sekä rohkaisevaa sisältöä, ihan niin kuin hän olisi jo kauan ollut näkemässä elämäni sisältöä lähietäisyydestä! Uskossa Sanoman vastaanottamisessa on ollut uskoa vahvistavaa ja Herraan luottamusta lisäävää vaikutusta joka kerta. Näin olen ne kokenut. X

5.)Saarnaaja Morgan Carlsson Ruotsista on vieraillut joitakin kertoja Suomessa. Vain yhden kerran olen kuullut hänen puhettaan vuonna 2018 ja siinä vahvaa opetusta! Kolme aihetta kuuntelin häntä Vantaan kotikirkossa. Aiheena kolmen kohdan otsakkeessa oli: ”Lopunajan Seurakunta.” Tuo aihe kiinnosti, siitä ei juuri kuule vaikka tarvetta onkin sen olla esillä enemmän. Viimeinen aihe kosketti niin syvältä, että tunsin koko ajan: ”Nyt Herralla on minulle asiaa!” Hän puhui Jeesuksesta, kuinka Jeesus oli täysin kuuliainen kaikessa Isälle. Koko ajan Raamatun Sanoilla vahvistui sanoma rohkeasta kuuliaisuudesta Jumalan tahdolle. Aabraham oli toinen esimerkki, kuinka hän totteli lähtien maastansa ja isänsä kodista! Ne Sanan kohdat ja muun muassa Aabrahamin kuuliaisuus Jumalalle, siitä ylettyy siunaus meillekin ja meidän sukukuntamme tulevat siunatuiksi Aabrahamin kuuliaisuuden tähden. Monien muiden esimerkkien ja Sanan kohtien jälkeen Morgan Carlsson julisti, että Jumalalle kuuliaisuuden ja tottelemisen seurauksena Jumala voi muokata meidän omaa sisintämme Jumalan tahtomaan suuntaan. Tämä johti kotimatkalla siihen: rukoilin itkien parannusta tehden – uudistua tahdon!

X Tuon Sanoman kuuleminen toi syvälle sydämeeni kestävän hengellisen tarpeen! Koko sisimmän avaaminen Jumalalle kuuliaisuudessa siten, että Hän voi rakentaa sisintäni tahtomaansa suuntaan. Siinä tuli Kuninkaan Jalokivi !!! Miten voinkaan olla jatkossa avuksi tässä nöyrtymällä parannukseen kaikesta, mikä ei ole ollut kuuliaisuutta Jumalalle. Jumalalle avautuisi näin mahdollisuus hoitaa sisintäni Jumalan tahtomaan suuntaan. X

6.)Aamurukoilija Joosua Paul tuli Venäjältä Suomeen. Hän oli kotoisin Etelä Koreasta. Venäjällä hänelle oli leimattu Metodistien toimesta Metodistipastorin paperit. Hän tuli Suomeen vuonna 1990 ja rohkaisi eri alueilla aloittamaan aamurukoukset Etelä-Koreassa tapana olevin sisällöin. Aloitus yhteiseen aamurukoukseen piti olla kello 5.00.Aluksilaulettiin ylistyslaulu ja pidettiin lyhyt alkurukous. Sitten tuli vuoroon 5-10 minuutin puhe Raamatun Sanan pohjalta. Tuon jälkeen kysyttiin rukousaiheita. Rukousaikaa tuli sen jälkeen tunti ja usein vähän ylikin. Henkilökohtaisia esirukouksia pidettiin loppupuolella kokoontumisemme aikaa. Noin puolitoista tuntia siihen aamurukoukseen usein meni aikaa. Lopussa vielä laulettiin pari laulua. Toki sisältö oli välillä erilainenkin, mutta kaavamaisuuden tuntua siinä koki harvoin. Rukoilijat olivat halukkaita rukoilemaan. Usein työikäiset menivät töihin aamurukouksen jälkeen. Muurlan kirkossa näitä aamurukouksia pidettiin lähes 4 kuukautta joka aamu. Toukokuun lopulla Salon seudulla eri seurakunnat halusivat itse alkaa pitämään aamurukouksia. Pitkin Suomea 1990 lähtien alkoi olla lähes 200 rukouspiiriä ja monet niistä kokoontuivat klo 7 tai klo 8. Kun Marttilan kirkkoherra Timo Mäkinen soitti minulle, että heidän seurakunnassaan pitää aamurukous kokouksia vierailevana korealainen Joosua Paul. Niin uskallatko ottaa tuon villin miehen tuomaan aamurukoukset seurakuntaasi? Niihin aikoihin oli Varsinais-Suomen luterilaisissa seurakunnissa joitakin karismaattisia pappeja. Seurakunnat vähän pitivät silmällä sitä, minkälaisia uudistuksia nämä karismaatikot ovat tuomassa seurakuntiin. Sanan ja rukousten illat olivat tulleet muutamiin seurakuntiin työtavoiksi. Niissä oli myös rukous ja esirukous merkittävästi lisännyt kirkoissa rukoustoimintaa. Villiä tietty oli monen mielestä, että pitäisi nousta noin aikaisin klo 5.00.

X Joosua Paul oli korealaisen aamurukouksen tavan puolesta innokkaasti kehottava persoona. Etelä-Koreassa tuo aika oli oikeaksi koettu ja siihen kai heillä oli jo pitkät tottumuksetkin. Muurlassa kirkkoon tuli alkuun muutamia ja silti haluttiin pitää edelleen samaan klo 5.00 aikaan. Yli 30 rukoilijaa oli mukana parhaimmillaan. Hengellisesti tuo joka aamu yhdessä vietetty rukousaika lähensi rukoilijoita. Siinä myös jokaisen oma rukouselämä uudistui ja kehittyi. Herran tarkoitus Sanan mukaan on myös, että Hänen läsnäolonsa ja vastauksensa ovat kasvattamassa yhteyteen ja kokemaan runsaammin Sanan lupausten toteutumisia. Me koimme myös, että vahvistuimme uskossa toistemmekin kautta. – – – Erikoisen Moskovan matkan Joosua Paul pyysi järjestämään pääsiäisenä vuonna 1991. Lupauduin sen järjestämään. Meitä oli mukana 12 rukoilijaa ja matkustimme bussilla. Kello 5.00 vietimme rukousmarssin Punaisella Torilla ja samalla myös ylistimme laulaen Ylösnoussutta. Kaksi ammattitulkkia venäjänkielellä meillä oli joukossamme mukana. Meillä oli yli 500 kiloa traktaatteja mukanamme jaettavaksi kaduilla ja maanalaisissakin. Seuraavana päivänä aamulla olimme lähdössä pois, mutta venäläinen apukuljettajamme ohjasi meidät Vallankumoustorille ihan Kremlin toiselle sivustalle. Siellä oli lopussa juuri Kalevi Lehtisen tiimin Pääsiäisjuhlan ohjelma Venäjän Television kautta koteihin. Juhlakentän reunaan pysäköimme ja avasimme auton ovet. Meillä oli mahdollisuus jakaa Pääsiäistä juhlineille siinä torilla traktaatteja ja venäjänkielisiä Uusia Testamentteja. Kaikki tuo toimintamme tuli nähtäväksi televisio-ohjelman jatkoksi koko Venäjälle. Kun jaettava loppui ja ihmiset kovin jonottivat, siunasimme esirukoillen jonossa bussin ovelle tulijoita. Kalevi Lehtisen tiimin kirjalliset materiaalit oli otettu tullissa pois heiltä. Kaikki ihmiset ottivat hyvin mielellään kaikki mukaansa ja useat alkoivat heti lukea. Kaksi viikkoa Joosua Paul asui kotonamme. Suomen Pääsiäinen oli eri viikonvaihteessa. Joosua pyysi, että järjestäisin Pääsiäisaamun rukouksen Helsingin Suurtorille Tuomiokirkon eteen. Sinnekin tuli lyhyen varotusajan jälkeen noin 40 henkeä klo 5.00. – – – Uskonelämän elpymistä tunsi jokainen, joka tuli mukaan aamulla kello 5.00. Uskovien läheisyys toisiansa kohtaan harppasi eteenpäin hyvin paljon. Kyllä erilaisuutta oli ilmassa, kun joku soitti klo 4.30 puhelimella kavereille: ”Hei huomenta, kai sinä tulet nyt aamulla kirkkoon klo 5.00 aamurukoukseen?” Siihen aika pian koki tärkeäksi tullakin ja halusi myös sovittaa päiväjärjestyksen niin, ettei se ala väsyttämään ja viemään vireyttä alaspäin. Syvästi kiitollisena noita kuukausia monet vieläkin muistavat! X

7.)Euroopan suurimman seurakunnan johtava pastori Sunday Adelaja toimii Ukrainassa Kiovan kaupungissa yli 25 000 henkilön seurakunnassa. Hän on syntyisin Keski-Afikan tasavallasta. Seurakunta vietti vuonna 2012 Seurakuntatoiminnan 19-vuotisjuhlaa. Samaan aikaan tuo seurakunta järjesti kurssin uusien seurakuntien istuttamisesta. Pastori Sunday on hyvin monipuolinen persoonallisuus. Meitä oli tuolla kurssilla noin 30 opiskelijaa munista maista. Englannin kielellä opiskelimme perusasioita seurakunnasta. Suuri osa Kiovan ihmisistä, jotka ovat liittyneet seurakuntaan, ovat evankelioimalla kadulta löytyneitä ja sitten uskoon johdettuja. Huomattava osa on kadun synkempää elämää eläneitä viinan ja huumeitten orjuudessa eläneitä. Seurakunta kouluttaa heitä ”sisäoppilaitoksen” tavoin. Samalla jäseniksi ei vain uskonasioihin kouluteta, vaan myös yhteiskunnallisesti ja poliittisesti tuntemaan ja toimimaan. Esimerkkinä on Kiovan sosiaalipuolen johtava virkamies, joka on entinen narkomaani. Nyt hän korkealla virkapaikalla asioi suuren kaupungin johtoryhmässä. Tuossa juhlassa siunattiin 200 pastoriksi koulutettua ja heille jaettiin myös todistukset opiskeluistaan. Tuo syntymäpäiväjuhla oli 4 päivän pituinen ja ohjelmat olivat suuria ja monipuolisia. Sundayn tapa johtaa suurta seurakuntaa oli kokemuksista rikasta ja aloitteikasta. Vuosittain hän julkaisi useita kirjoja, uskonelämän osa-alueista. Facebookissa hänellä on jatkuva informaatiokanava.

X Tehokkuus ja toiminnallisuus oli koko ajan nähtävänä hänen persoonassaan. Opettaessaan kurssilaisia hän ohjasi myös keskustellen, ja näin tuo opetukseen osallistuminen toi asiat lähemmäs. Kun hän kertoi jotakin työtavoistaan, oli muun muassa meno hissillä kolmanteen kerrokseen. Jos tuo toinen henkilö ei vielä alhaalla Jeesusta tuntenut, niin kyllä hän jo ylhäällä tunsi Jeesuksen. Opiskelupaikan seinillä oli kuvia ja kirjaesitteitä maailmaan hyvin kuuluisista ja viisaista ihmisistä. Tuo runsas lukeminen ja itse kaiken työnsä ja suuren seurakuntansa johtamisen ohella kirjojen tuottaminen miltei kirja / kuukausi osoitti hänen ahkeruuttaan. Ainakin niihin aikoihin kuin hän meille kurssia piti, hänen elämänsä näytti tältä. Hänellä oli näkyvillä myös perhe, afrikkalainen vaimo ja heillä oli myös lapsia. X

8.)Professori, teologian tohtori C.Peter Wagner Fullerin Yliopistosta Los Angelesista. Kävin Los Angelesissa vuonna 2000 ja silloin minulla oli mahdollisuus vierailla Fuller Yliopistossa. C.Peter Wagner oli Uuden Testamentin Professori. Hän oli samalla yksi Mari tyttäreni opettaja, Mari nimittäin opiskeli juuri noina vuosina tuossa yliopistossa. Tunnetummaksi professori tuli, kun hän oli järjestänyt suuren hengellisen konferenssin Indianapoliksen kaupunkiin juuri vuonna 2000. Samalla hän oli rukousjohtaja niin sanotun ikkuna 100 / 400 eli juuri tuo muslimimaiden alueen ihmisten puolesta rukousrintama. Alkuun, kun häntä oli pyydetty tuota rukoustyötä johtamaan, hän oli epäillyt, kuinkahan monta siihen voi saada – tuskin kovin montaa. Ei aikaakaan, niin tuo rukousrintama käsitti yli miljoona rukoilijaa. Muutama vuosi sitten oli amerikkalainen tutkimus. Siinä maiden asukaslukuun verrattuna oli laskettu kuinka paljon oli kääntynyt kristityksi, uskoon Jeesukseen. Kahdenkymmenen maan joukossa eniten oli juuri muslimimaissa eli 18 / 20. Peter Wagner on myös ahkera kirjailija.

X Muutaman kerran olin tekemisissä tuon tehokkaan hengellisen opettajan ja kirjailijan kanssa. Yliopistolla ja konferenssissa tuo ystävällinen ja helposti lähestyttävä persoona toi toimivan uskon ilmapiiriä mukanaan. Monet hänen kirjoistaan ovat käytännön uskonharjoitusta varten. Minulla niitä on useita, kun Mari niitä osti ja lähetti minulle Suomeen. Esimerkiksi kirja: ”Praying with Power” vuodelta 1997. Tuossa hänen tuotannossaan on myös mukana käytännön karismaattisuutta. Tuon konferenssin ohjemassa, jonka hän oli järjestänyt, oli monia maailmankuuluja puhujia. Konferenssin nimi oli: ”The Future War of the Church”. Muun muassa siellä puhuivat: Chuck Pearce, Cindy Jacobs, Bill Hammon, Dutch Sheets, John Eckart. Puheet ja opetukset erikoisesti koskettivat minua: Apostolisuus ja toinen Enkelit, miten ne ovat mukana. X

9.)Teologian tohtori, piispa E.G.Gulin puhui Kallion kirkossa vuonna 1970 kahtena iltana Paavalin Roomalaiskirjeestä. Mieleeni palaa vieläkin ne kohdat Raamatun Sanan selityksiä, joissa hän puhui Luomakunnasta Jumalan luomana. Sitä kuunnellessani minusta tuntui, että puhujana hän uskoi kaiken, mitä hän puhuu meille. Samalla ajattelin, että jos Suomen papit tuolla tavoin puhuisivat Jumalasta, ihmisten olisi paljon helpompi uskoa Jumalaan. – Juuri tuon ajatukseni jälkeen kuulin sanat: ”Sinusta tulee pappi.” Olin hyvin ihmeissäni. Se tuntui niin epätodelliselta. Se viesti oli kuitenkin annettu syvälle sydämeeni. – – – Monien vaiheiden jälkeen minut vihittiin papiksi joulun alla 14.12.1974.

X Tuosta ajasta juuri nyt 46 vuoden jälkeen saan olla Jumalalle hyvin kiitollinen, sillä hengellisen työn kutsumus on ollut itseäni hengellisesti kasvattavaa aikaa. Minulle on lisäksi suotu nähdä ja kokea hyvin paljon Jumalan käytännön toimintaa jopa yliluonnollisissa muodoissa. Paljon olen saanut nähdä ihmisten elämässä suuria muutoksia heidän uskoon tulonsa jälkeen. Niitä on ollut hyvin paljon, niitä jotka olen nähnyt tulevan uskoon Jeesukseen. – – – Minulla oli mahdollista Tampereella kertoa E.G.Gulinin leskelle tuo, mitä Kallion kirkossa tapahtui, kun kuuntelin hänen miehensä puhetta. Kyllä hän ilahtui ja sanoi minulle: ”Te olette nyt kuudes, joka kertoo minun mieheni puheen jälkeen tapahtuneista asioista.” X

10.)Ekonomi Juhani Saarikumpu on Nokialta kotoisin oleva entinen bisnesmies. Raha-asioiden hoidon jälkeen Herra käänsi hänen työnsä kokonaan hengelliseksi Herran suunnitelmien toteuttajaksi omalla paikallaan. Opin Juhanin tuntemaan sellaisen johdatuksen kautta, että meidän perheemme kotona Kemiön saaren Strömmassa Juhani tuli tapaamaan Keski-Afrikan tasavallasta Suomeen muutanutta saarnaajaa. Tuon tilanteen jälkeen näimme Joitakin kertoja Suomessa kun olimme muuttaneet Nokialle. Myöhemmin Juhani kulki hengellisissä tehtävissä hyvin laajalti kansainvälisesti.

X Juhani kutsui mukaansa tiimityöhön minua ja vaimoani monia kertoja. Joitakin matkoja tein myös hänen tehtäviinsä yksinkin. Eri maita oli monta ja joissakin useita kertoja tulin käyneeksi. Indonesia, Egypti, Viro, Puola, Meksiko olivat muun muassa niitä maita. Monissa käynneissä meni viikkoja ja Juhanilla oli todella taidollisuutta järjestää ihmiskontaktien kautta hyvin monenlaisia tilaisuuksia. Pyhän Hengen toiminta oli monin tavoin luonnollista, vaikka jotkut seurakunnat eivät olleet vielä sisällä asioissa sillä tavoin. Monipuolinen Pyhän Hengen johdatus ja vaikutus oli aina yllättävää. Herra häntä käytti ja käyttää. Juhani on hyvin kielitaitoinen. Kuulemma hyvin selviää yhdeksän kielen kanssa. Sen huomasimme Indonesiassa kun hän oli talven aikana opiskellut tuon kielen. Vaimoni, Juhani ja minä kuljimme kuin turistit, vaikka siellä oli juuri valtion vallanvaihto ja televisiouutisissa jo sanottiin, että ulkomaalaiset ovat jo evakuoitu. Vaaratilanteita, mutta hengellinen työ eteni tilanteesta huolimatta. Meitä johdatettiin ylhäältä! X

11.)Lehtori Ulla-Christina Sjöman oli lehtorina Seurakunnassa Lukas Församling. Luukkaan seurakunta tuli hyvin tunnetuksi Munkkivuoren kirkossa pidetyistä Sanan ja rukouksen illoista. Laulujen, puheiden ja rukousten lisäksi oli myös esirukous ihmisten puolesta. Hänen toimintansa Lukas Församlingenissa kesti yli 15 vuotta 1974-1989. Tuohon karismaattiseen aikaan Suomessa tapahtui sekä Luterilaisessa suomenkielisellä puolella että Helluntaiseurakunnissa. Kirkossa tuli ”Hengen uudistus Kirkossa” uudistuminen. Esirukousillat lisääntyivät monin paikoin, vaikka joillakin paikkakunnilla uudistuksesta ei pidetty. Lapualla tuli Vuosia kestävä Niilo Ylivainion herätys. Hän toimi kyllä paljon muuallakin. Samoin Ulla-Christina Sjöman vieraili eri puolilla Suomea ja myös ulkomailla. Tuo karismaattisuus alkoi ja syntyi hänellä Ruotsissa. Kokkolassa tuli herätys, jota myöhemmin nimitettiin ”Mersuherätys” nimellä.

X Yhteys itselläni Ulla-Christina Sjömaniin toteutui vain pari kertaa. Kyyjärven kirkkoherrana kaipasin lisää Herran mukaan tuloa, vaikka Pyhän Hengen vaikutus oli vahvistanutkin työtäni, niin kaipasin esirukousta. Ajattelin, että työpäivä siinä menee, jos matkustaa Helsinkiin ja sitten kohtaa rukoilijaa pari tuntia ja vielä takaisin matka. Päädyin varaamaan puheluajan häneltä. tuo vajaa pari tuntia toteutui tällä tavoin. Kerroin hänelle toiveitani Jumalalle. Hän ryhtyi rukoilemaan hiljaa ja sitten palasi asiaan. Hyvin vahvoja ja hyviä ohjauksia minun asioihini sain hänen rukoustensa kautta. Yhdessä lehtihaastattelussa, lehden kansikuvassa hänellä oli siinä puhelimen kädessään. Kuvan alla oli teksti: ”Sen voi puhua Jumalalle, niin kuin puhuisi puhelimeen ja kyllä hän siihen vastaa.” Kun luin tuon kuvan alla olevan tekstin, sanoin mielessäni: ”Superuskova, tuohon en koskaan pysty.” Herran äänen kuuleminen on luvattu Jeesuksen opetuksissa Joh.10:27 ”Minun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua.” Sitä sain tuossa puhelimessa kuulla ja kokea lahjana Herralta hänelle. Toisen kerran palvelin samassa tilaisuudessa Jyväskylän kaupunkiseurakunnassa. Siellä toisilla papeilla oli eri paikat, minne esirukouksiin saivat ihmiset tulla. Pyhän Hengen toiminnan kautta Ulla-Christina toi paljon ja monien vuosien ajan esille ihmisten keskuuteen, että meillä on elävä ja toimiva Jumala keskuudessamme! X

Esirukoilija Tuula Ekbom

Ystävämme ja ystäväni Tuula Ekbomin muistoa ja siunattua hengellistä työtä kunnioittaen:

Tuulan kanssa puhelimessa keskustelimme ja rukoilimme vielä pitkään vähää ennen hänen saamaansa kutsua Herramme iloon. Kunnioituksella ystäväni Tuulan elämäntyötä kohtaan kiitän Jeesusta Tuulasta! Samalla otan osaa omaisten ja ystävien suureen suruun. Jeesus Kristus on Sanan mukaan: tiemme, totuutemme ja elämämme Isän Taivaaseen asti. Jeesus on uskomme alkaja, kasvattaja ja täydelliseksi tekijä, Jeesus pelastaa ja vie kotiin.

Vaimoni Marja-Leena Sallin kanssa saimme tutustua Tuulaan ensi kerran osallistuessamme Ilpoisten seurakuntakodissa Tuulan pitämään tilaisuuteen yli 30 vuotta sitten. Pian sen jälkeen kutsuin hänet puhumaan ja rukouksin palvelemaan Muurlan kirkkoon. Olin silloin Muurlan evankelisluterilaisen kirkon kirkkoherrana.

Yli 20 vuoden aikana kävimme vaimoni kanssa vuosittain kerran tai useamminkin Martin kirkossa Tuulan pyynnöstä puhumassa ja rukoilemassa, sekä antamassa sielunhoitoa. Vielä vaimoni kuoltua olen käynyt pyydettynä palvelemassa. Ihmisiä tuli eri puolilta Suomea ja he monet kokivat uskoon tulemista, tunnen vieläkin niitä ihmisiä. Aivan viime kuukausiin asti näitä ihmeitä ja uskoon tulemisia sain nähdä. Monien Pyhän Hengen armolahjojen kautta, joita Tuulalla ja muillakin oli, Jumala myös paransi ihmisiä jopa vakavista sairauksista. Hyvin tärkeää tulijoille noissa tilaisuuksissa oli myös se runsas sielunhoito ja esirukous, joita osallistujat saivat monien palvelijoiden ja Tuulan kautta. Tuulan yksi vahva lahja oli rukouksen lahja. Tuula oli rukoilija. Oltuani yli 43 vuotta kirkon pappina, totean syvällä kunnioituksella: Sitä Jumalan läsnäolon ja Jumalan voiman kokemista, mitä tilaisuuksissa oli koettavissa, sitä ihmiset kaipasivat. Jumalan Sanan ja tekojen todellisuus oli valtava siunaus yli 30 vuoden ajan tilaisuuksissa, joita Tuula palvelutiiminsä kanssa teki.

Vierailin puhujana ja rukoilijana vuosittain tilaisuuksissa ja näin voin arvostaa pappina Tuulan Raamatun Sanan ja Jeesuksen persoonan tuntemista. Hän tiesi ja tunsi, kuinka Jeesus pelastaa ja parantaa ihmisiä. Olen omassa palvelutehtävässäni kulkenut ympäri Suomea kutsuttuna puhujana yli 40 vuotta ja siksi voin tässä kunnioituksella todeta: missään muualla Suomessa nämä tämänkaltaiset tilaisuudet eivät ole olleet Jumalan siunauksien lähteenä näin kauaa. Tekee mieli kiittää Jumalaa Hänen uskollisuudestaan Tuulaa ja palveluryhmää kohtaan vuosikymmenien siunauksista!

Tuula Ekbom on ollut hyvin ainutkertainen henkilö kuluneina vuosikymmeninä Suomen luterilaisen kirkon lähi historiassa. Hänen hengellinen palvelutehtävänsä on ulottunut käytännössä muihinkin maihin ja myös ympäri Suomea. Turun Martin kirkko on ollut kuin maamerkki monille. Siellä tulijaa on palveltu Sanalla, joita eri puolilta maailmaa ja Suomea tulleet puhujat ovat jakaneet. Siellä on palveltu esirukouksin ja sielunhoidolla ja siksi monet ovat tulleet. Tämä palvelujen monipuolisuus on siunannut monia kymmeniä tuhansia tulijoita vuosikymmenien aikana. Osaksi Tuulan laajaa palvelutehtävää avautuivat TV 7:n ohjelmat Soile Inkarin ja Lassi Erpiön kanssa monien vuosien ajaksi. Näin nuo siunaukset ovat jälkeenpäin kaikkien saatavilla Suomessa ja ympäri koko maapallon. Lisäksi Tuulan elämästä Herran työssä kertoo hänestä TV7:n julkaisema kirja: ”Jumalan kutsu, ihmeitä ilman määrää”, jonka kirjoittajana toimi Soile Inkari.

X Tuula oli saanut voimakkaan kutsun Jumalalta: kutsua koolle ihmisiä. Ja ihmisiä alkoi tulla paljon läheltä ja kaukaa. Syy, miksi tuo kehotus kokoon kutsumiseen hänelle annettiin, oli: Jumalan Sana ja Jumalan tekemät ihmeet Pyhän Hengen armolahjojen kautta. Voin todeta, että Tuulan uskollisuus Jumalan kutsulle näytti todeksi sen, että kutsuja oli itse Jumala. Pitkien vuosikymmenten ajan, jotka Tuula palveli uskovien ystävien ryhmän kanssa, tapahtui tavattoman paljon hyviä Jumalan tekoja Tuulan kautta. Tilaisuuksissa oli koettavissa Jumalan läsnäoloa. Vähän ennen Tuulan kuolemaa olimme rukousyhteydessä puhelimessa. Siinä sain hyvin merkitsevän näyn Tuulan työstä! Näin Suomen yllä olevan verkon, se oli koko maan ylitse. Se oli siten yläpuolella, että siinä saatoin nähdä liikettä verkossa. Jokainen verkon solmu, niitähän on paljon kalaverkossa niitä solmuja. Yksi solmu oli yksi ihminen, joka oli käynyt Martin kirkossa, muisti jotakin. Esimerkiksi joku oli tullut siellä uskoon. Toinen oli kokenut parantumisen. Kolmas oli saanut Jumalan Sanasta rohkaisun ja uudistunut uskossaan. Joku oli kokenut rukousvastauksen siellä. Hyvin monia muistoja oli vuosien varrella monilla ihmisillä. Useitakin asioita tapahtui jopa samalle ihmiselle. Kun ihminen kotona tai töissä tai matkoille muistaa tuon Jumalan kosketuksen, niin siinä hän iloitsee ja rohkaistuu taas. Siitä voi olla vuosi tai monta jopa yli 30 vuotta. Verkko heilahti, tuo muisto toi Tuulan ja tilaisuuden tapahtuman mieleen. Se oli kauaksi aikojen päähän muistuva Jumalan lähestyminen nyt uudestaan ja niin tuo verkko heiluu vuosien ja vuosikymmenien ajan. Jeesus muistetaan ja Martin kirkko sekä Tuulaa Herra käytti, ja monet muutkin julistajat, heitä myös Herra käytti – verkko heiluu ja ilo ja kiitos Herralta saa lisää mukaan niitä, joita Herramme rakastaa ja kohtaa. X

Oiva Salli